Železničná doprava

Frekventovaným druhom dopravy je železničná doprava. Pod jej činnosťami môžeme rozumieť v zmysle zákona 258/1993 Z. z. nasledujúce:

  • Preprava osôb, tovarov na celoštátnych dráhach, prevádzkovanie železničných dráh a lanových dráh,
  • činnosti súvisiace s prevádzkovaním železničných dráh a lanových dráh,
  • prevádzkovanie dopravy na dráhe na účely výstavby, úprav a údržby železničných dráh a lanových dráh, poskytovania manipulačných služieb, obslužných dopravných služieb, obslužných prepravných služieb pre prevádzkovateľov dopravy na dráhe, súhrn činností zabezpečujúcich prevádzku koľajových vozidiel na železničnej dopravnej ceste celoštátnych dráh.

 

V súčasnosti pôsobia v SR tri subjekty železničnej dopravy: Železnice SR š.p. (ŽSR), Železničná spoločnosť Slovensko a.s. (ZSSK), Železničná spoločnosť Cargo Slovakia a.s (ZSSKC). Pre tento podsektor je SR zriadený samostatný ozbrojený bezpečnostný zbor – Železničná polícia. Jej pôsobnosť je vymedzená zákonom č. 57/1998 Z. z. o železničnej polícii v znení neskorších predpisov.

 

Do pôsobnosti železničnej polície teda spadá aj ochrana prvkov tohto podsektoru KI. Tými sú:

 

  • technologické komplexy riadenia dopravno-prepravného procesu na všetkých úrovniach,
  • významné železničné uzly Bratislava, Trnava, Žilina, Zvolen, Košice, Čierna nad Tisou, Maťovce a Haniska pri Košiciach,
  • medzinárodné koridorové trate,
  • železničné mosty,
  • železničné tunely,
  • automatické telefónne ústredne vo významných železničných uzloch,
  • elektrické rozvodné stanice, zabezpečujúce napájanie elektrifikovaných tratí a tranzit elektrickej energie veľmi vysokého napätia pre verejný sektor,
  • vlaky osobnej prepravy,
  • nákladné vlaky, ktorými sa prepravuje nebezpečný tovar,
  • sklady pohonných hmôt.

 

Ochrana prvkov kritickej infraštruktúry v podmienkach železničnej dopravy je riešená nasledovnými spôsobmi:

  • využitím ľudského faktora na pracoviskách železníc, kde službu v stanovenom režime  práce vykonávajú zamestnanci subjektov prevádzkujúcich dopravu na celoštátnych alebo regionálnych dráhach. Tento spôsob zahŕňa pravidelnú kontrolu, dohľad a dozor v rámci pracovného času,
  • technickými prostriedkami – permanentným alebo občasným monitorovaním prvkov kritickej infraštruktúry prostredníctvom kamerových systémov zariadeniami monitorujúcimi pohyb osôb, zariadeniami na signalizáciu narušenia objektu, elektronickou požiarnou signalizáciou,
  •  kombináciou predchádzajúcich spôsobov,
  • prijatím opatrení, ktorých cieľom je eliminácia protispoločenskej činnosti v obvode železničných dráh, zabezpečenie plynulosti a bezpečnosti železničnej dopravy a predchádzanie a odstránenie mimoriadnych udalostí v železničnej doprave.

 

Obr. 4: Prehľad železničných tratí v SR:

 

Zdroj:

  1. Prednášky RKS kritickej infraštruktúry,
  2. JURÍČEK, Ivan: Ochrana prvku kritickej infraštruktúry SR pred teroristickými útokmi s možnosťou využitia NVS [Bakalárska práca],
  3. Náhodný program pre ochranu a obranu KI v SR (2008).